Sluta klaga på SL, ni vet inte hur bra ni har det!


Surfar runt och läser lite favoritbloggar och kan bara konstatera att det mest populära ämnet att skriva om för tillfället är väder. Sådant är även fallet i min blogg.

Ämne nummer två är SL. Jag vill såklart vara som alla andra hemma i Stockholm i det fallet men för att ändå vara lite egen så tänker jag - överraskande nog - hylla SL! Till skillnad från här så var jag aldrig rädd för att bli överkörd av SLs bussar så fort jag tog en promenad hemma. Senast jag åkte med en SL-buss behövde jag heller aldrig hålla mig krampaktigt fast i ledstängerna medan jag försökte hitta en ledig plats. Om jag råkar släppa taget av en ledstång här, bara för någon sekund, så flyger jag tio meter antingen fram eller bak. Detta eftersom att bussen körs i minst 50km/h hela tiden. Jag menar allvar, chauffören struntar helt i att han inte kör en racerbil, han tänker inte sakta ner ett dugg i kurvorna. Han stannar inte ens för att släppa av eller på passagerare, man måste hoppa i farten!

En annan bra grej med SL är tidtabellerna. Det finns oändligt många olika rutter att välja mellan och varje rutt har sin egen tabell. I de flesta fall anpassas även de olika tabellerna efter varandra så att man ska kunna tajma sina resor vid byten. De flesta bussar går minst fyra gånger i timmen på vardagar och minst två gånger i timmen på helger. Här går alla bussar samtidigt och sällan. Har jag alltså missat en buss när jag kommer till en hållplats så har jag troligtvis missat alla. Kan någon här förklara logiken i det? Nej just det, ingen kan engelska på den här ön.

Som ett körsbär på toppen går alla bussar endast en gång i timmen (självfallet samtidigt) på söndagar. Halleluja!


Såhär ser skönheterna ut. Lägg märke till att Volvo är tillverkaren - alltid nåt som gått rätt ;)
Namn: Epost: URL:

SENASTE

KATEGORIER

ARKIV

LÄNKAR

Design och kod av Chribba, Chribba.se.